Fiskars-koncernens vd Nathalie Ahlström årets alumn vid Åbo Akademi 2024

30.11.2024
Nathalie Ahlström

Nathalie Ahlström, verkställande direktör för Fiskars-koncernen och diplomingenjör från Åbo Akademi har utsetts till årets alumn 2024 vid Åbo Akademi.

Utmärkelsen tillkännagavs vid en ceremoni i Academill, vid Åbo Akademi i Vasa lördagen den 30 november.

Nathalie Ahlström har lett Fiskars-koncernen sedan 2020. Bolaget sysselsätter cirka 7 000 personer och uppvisade en omsättning på 1,13 miljarder euro under 2023. Koncernen verkar globalt och dess designdrivna varumärken inkluderar till exempel Fiskars, Georg Jensen, Gerber, Iittala, Moomin Arabia, Royal Copenhagen, Waterford och Wedgwood.

Nathalie Ahlström. Foto: Fiskars-koncernen.

Ahlström har haft en framgångsrik internationell karriär och har i flera ledande roller drivit affärsutveckling, tillväxt och innovation. Innan sin nuvarande roll var hon vd för Fazer Konfektyr 2018–2020. Hon har också haft betydande positioner på Amcor, Huhtamäki och Pöyry. Ahlström är en stark förespråkare för värdebaserat ledarskap och är känd för sin resultatorientering.

Under sina studier vid Åbo Akademi fokuserade Ahlström på papperskemi och industriell ekonomi, och var även aktiv i ämnesföreningen Kemistklubben, där hon bland annat var ordförande. Hon har fortsatt att vårda kontakten med sin alma mater.

– Trots många år utomlands har Nathalie Ahlström behållit en stark koppling till Finland och ett aktivt engagemang för Åbo Akademi, särskilt som ambassadör för ämnet industriell ekonomi. Hennes imponerande karriär inom både finländsk industri och på den globala arenan gör henne till en inspirerande förebild för Åbo Akademis studenter. Nathalie är ett mycket värdigt val till årets alumn, säger Patrik Henelius, dekan för fakulteten för naturvetenskaper och teknik vid Åbo Akademi.

– Det är en stor ära att ta emot utmärkelsen som årets alumn. Mina studier vid Åbo Akademi gav mig en stark analytisk förmåga som hjälpt mig att snabbt hitta lösningar och driva strategisk utveckling i de företag jag har jobbat för under min karriär. Utbildningen gav mig också modet att ta risker och utmana mig själv på nya sätt. Jag vill också understryka vikten av att hålla kontakten med den akademiska världen och aktivt vårda sina nätverk, det bidrar till både personlig utveckling och nya perspektiv i yrkeslivet. Dessutom bildas ofta livslånga vänskapsrelationer under studietiden, säger Nathalie Ahlström.

Kvinnor underrepresenterade i företagens toppskikt

Cirka 55 procent av alla nyutexaminerade från universiteten i Finland är kvinnor. Trots det är kvinnor starkt underrepresenterade i det ekonomiska beslutsfattandet, särskilt på högsta nivå i företagen.

Enligt statistik från Centralhandelskammaren var 9 procent av de verkställande direktörerna i de finländska börsbolagen kvinnor förra året. Det motsvarar ungefär genomsnittet i EU, men är lägre än i de andra nordiska länderna och Storbritannien. Ser man till de 25 mest omsatta företagen på Helsingforsbörsen (OMXH25), är andelen kvinnliga verkställande direktörer endast 4 procent.

Samtidigt ökar andelen kvinnor i styrelserna på finländska börsbolag stadigt och nådde i fjol 33 procent, ett nytt rekord.

Också andelen kvinnor som studerar så kallade STEM-ämnen – naturvetenskap, teknik, ingenjörsvetenskap och matematik – på universiteten är fortfarande låg, cirka en tredjedel. Samtidigt är det inom STEM som en stor del av framtidens jobb finns.

– Mångfald när det gäller genus, nationalitet, socioekonomisk bakgrund, kultur och andra perspektiv är avgörande inom affärslivet för att främja innovation och inspirera oss alla att sätta och nå högre mål, konstaterar Nathalie Ahlström.

Mera information:

Marko Joas, prorektor för samverkan, Åbo Akademi
+358 40 072 6125
marko.joas@abo.fi

Fiskars-koncernens medietjänst
+358 40 553 3151
press@fiskars.com

Pressbilder:

Nathalie Ahlström: bild 1, bild 2, bild 3. Foto: Fiskars-koncernen.
Produktbilder: Fiskars-koncernens mediakorg.